pondělí 7. února 2011

Kolik tváří má Bob Dylan?

 Člověk by neřekl, jak takový "kvalitní" plátek jako Aha, může vydávat kvalitní (bez ironie) filmy. Asi to koupili v nějakým balíku a bylo jim líto to nevydat. Každopádně za hezkých 49,- jsem shlédl film Beze mě: Šest tváří Boba Dylana (I'm Not There).

Už na obalu mě překvapila plejáda hvězd, která ve filmu hraje (většinou hlavní role): Cate Blanchett, Richard Gere, Heath Ledger, Julianne Moore, Christian Bale, Charlotte Gainsbourg. Vzhledem k typu filmu to asi všichni brali jako poctu Dylanovi. Film je to typicky klubový, vyprávění je značně experimentální a některé scény velmi surrealistické.

Tím experimentální mám na mysli formu snímku - Bob Dylan (nikdy pod svým pravým jménem, což mi přijde vzhledem k počtu jeho pseudonymů typické) je interpretován šesti různými herci - každý z nich představuje jedno typické období Dylanova života. Dvanáctiletý černošský(!) kluk představuje mladičkého fabulujícího/mystifikujícího Dylana až do setkání s Woodym Guthriem, famózní Cate Blanchett elektrifikovaného Dylana v šedesátých letech, Christian Bale (naštěstí) převážně na fotkách jako folkový Dylan v první půlce šedesátých let, atd.

Navzdory experimentální formě jsou ale ve filmu zachyceny všechny důležité aspekty Dylanova života - Guthrieho už jsem zmiňoval, dobu folkových protest-songů (na fotkách výborně zachycena Julianne Moore jako mladá Joan Baez), elektrifikace a vypískání na festivalu v Newportu, motocyklová nehoda a poustevničení, ad. Na druhou stranu předpokládám, že lidé, kteří nemají alespoň základní představu o peripetiích Dylanovy dráhy, se museli ve filmu dosti ztrácet. Mně samotnému trvalo dost dlouho, než jsem některé metafory, scény a obrazy rozpletl.

Film má velice poutavou vizuální stránku a vlastně lituju, že jsem ho nemohl vidět v kině. Z hereckých výkonů bych vyzvedl Cate Blanchett, která se Dylanovi podobala i fyzicky a Richarda Gera, který zobrazil Dylanovo poustevničení, stylizované do legendy o Billym the Kidovi. Christiana Balea kvůli jeho "koženému" obličeji zrovna nemusím, ale i on se ve filmu na fotkách do Dylana výtečně převtělil.

Je zde samozřejmě spousta Dylanovy muziky, ze svých oblíbených skladeb bych uvedl Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again, One More Cup of Coffee, Man In the Long Black Coat, Idiot Wind, Mr. Tambourine Man a samozřejmě Like a Rolling Stone.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.